Abstrak
Keselamatan adalah melindungi
pekerja daripada kemalangan, kecederaan dan ancaman yang berkaitan dengan
keadaan tempat kerja, amalan pekerjaan dan juga persekitaran tempat kerja. Kajian
amalan keselamatan bengkel di kalangan pelajar ini dilaksanakan adalah untuk
menilai sejauh mana tahap kepatuhan pelajar terhadap amalan peraturan
keselamatan semasa menjalankan amali. Sample kajian ini dipilih secara rawak
melibatkan seramai 30 orang pelajar semester satu sesi disember 2012 di Jabatan
Kejuruteraan Awam Politeknik Kota Bharu. Data dikumpul menggunakan
instrumen soal selidik dan dianalisis menggunakan peratusan dan skor min. Dengan adanya kajian ini,
peraturan dan amalan para pelajar dapat diketahui maklumatnya dan dapat
dikenalpasti serta dilakukan penambahbaikan. Hasil kajian dan penulisan ini
diharapkan dapat memberi pendedahan yang baik kepada para pelajar tentang pentingnya
mematuhi peraturan di dalam bengkel dan mengetahui cara-cara penggunaan mesin
dengan selamat. Di samping itu juga ia
memberi sumbangan kepada tenaga pengajar yang terlibat sebagai garis
panduan dalam mempertingkatkan lagi peraturan-peraturan dan amalan keselamatan
sedia ada dan seterusnya membimbing pelajar mengamalkan budaya kerja yang
selamat.
1.0 PENGENALAN
Keselamatan merupakan suatu aspek
yang amat penting dalam kehidupan seharian.
Dalam melahirkan pekerja yang mempunyai amalan kerja yang sihat serta
selamat, pendidikan yang sewajarnya perlu diberikan kepada pelajar supaya ilmu
yang dipelajari akan dapat diserap dan menjadi amalan mereka pada setiap masa
pada masa akan datang. Oleh sebab
itulah, amalan keselamatan di bengkel amat wajar dan perlu untuk dikaji di
tempat yang melahirkan tenaga kerja kepada industri. Dengan ini kita akan dapat
melihat kesinambungan pelajaran yang diterapkan dengan keadaan di
industri. Justeru itu kajian ini akan
memfokuskan kepada pengamalan serta pengetahuan amalan keselamatan ketika
berada di bengkel. Ianya termasuklah
aspek peraturan, persekitaran, sikap, pengetahuan serta kemahiran.
Di dalam RMK6, matlamat
pembangunan sumber tenaga Malaysia adalah merupakan teras utama di dalam
pembangunan Negara, kerana pencapaian matlamat sosio-ekonomi bergantung kepada
terdapatnya tenaga kerja yang berpendidikan, mahir dan boleh dilatih (Kerajaan
Malaysia, 1991, m.s 195). Sehubungan dengan itu, untuk melatih dan membentuk
tenaga kerja yang diperlukan ke arah negara perindustrian, maka pelajar kita
perlu dilatih supaya mempunyai sikap kerja yang betul dan nilai – nilai positif
seperti berdisiplin, tekun dan dedikasi.
Industri yang berteknologi adalah memerlukan tenaga kerja yang berdisiplin
yang dilengkapi dengan asas kemahiran yang lebih luas serta mempunyai budaya
dan etika kerja yang positif. Dalam
usaha ini, pihak Kementerian Sumber Manusia berhasrat menjadikan Malaysia
sebuah negara yang selamat untuk bekerja. Sasaran Kerajaan adalah untuk menurunkan kadar kes kemalangan industri
kepada 3.5 peratus kes menjelang 2015 nanti.
Kadar tersebut adalah menyamai kadar kes kemalangan bagi negara maju
seperti Jepun dan Amerika Syarikat.
Sehingga
ini, negara kita telah mencatatkan statistik kemalangan yang dilaporkan
disekitar 5.6 peratus (Abdul Rahman Bakar, 16 April 2007). Umpamanya, pelajar menghadapi pelbagai risiko
kemalangan ketika melakukan kerja amali di bengkel. Kemalangan mungkin berlaku semasa aktiviti
penyediaan bahan–bahan mentah seperti logam, keluli ketika mengendalikan
pelbagai jenis mesin yang besar dan canggih, penggunaan alat–alat memotong dan
alatan tangan yang tajam. Kemalangan dan
kecederaan tidak dapat dielakkan sepenuhnya tetapi dapat dikurangkan dan
dicegah sekiranya semua pihak yang terlibat dalam pengurusan bengkel
berkerjasama dalam melaksanakan tugas serta tanggungjawab supaya peraturan
keselamatan bengkel dapat diamalkan dan dihayati oleh semua pelajar.
Pada
tahun 1969, Malaysia telah memperkenalkan satu akta keselamatan iaitu PERKESO
atau Pertubuhan Keselamatan Sosial bagi tujuan untuk melaksanakan, mentadbir,
dan mengkuatkuasakan akta keselamatan sosial pekerja dan peraturan
mengenainya. Di Amerika Syarikat pula
pada tahun 1970, satu rang undang–undang dan akta mengenai keselamatan
diwujudkan yang dikenali sebagai “Occupational Safety and Health” atau secara
ringkasnya OSHA. Ia diperkenalkan
bertujuan untuk menjamin keselamatan dan kesihatan pekerja di bengkel dalam
bidang industri.
Objektif
kajian adalah untuk mengenalpasti kepatuhan pelajar terhadap amalan peraturan
keselamatan bengkel semasa menjalankan amali di bengkel paip Jabatan
Kejuruteraan Awam Politeknik Kota Bharu. Kajian ini melibatkan pelajar semester
satu kejuruteraan awam yang melakukan amali di bengkel paip Politeknik Kota
Bahru.
Dapatan kajian ini diharap dapat memberi input dan maklumat yang berguna
kepada pelajar
darisegi meningkatkan
budaya kerja yang lebih baik, serta menerapkan kesedaran tentang betapa
pentingnya amalan keselamatan semasa melakukan kerja amali di dalam bengkel. Selain daripada itu memberikan
sumbangan kepada tenaga pengajar yang terlibat sebagai garis panduan dalam
mempertingkatkan lagi peraturan-peraturan dan amalan keselamatan sedia ada dan
seterusnya membimbing pelajar mengamalkan budaya kerja yang selamat.
2.0 KAJIAN LITERATUR
Pengetahuan
tentang aspek-aspek keselamatan ketika
berada serta bekerja dibengkel adalah satu perkara yang amat
penting. Kekurangan pengetahuan
ini boleh menyebabkan
pelbagai masalah berlaku terutamanya kemalangan. Menurut Longley (1969) pekerja yang kurang
latihan terhadap bidang tugasnya lebih
cenderung melakukan kesilapan
dan lebih terdedah
terhadap kemalangan. Daripada hasil
kajian yang dijalankan didapati
bahawa pengetahuan pelajar
terhadap aspek-aspek
keselamatan berada pada tahap yang tinggi.
Pengetahuan keselamatan
bengkel adalah meliputi
perkara-perkara seperti peraturan, persekitaran, sikap pelajar,
kemahiran menggunakan alat
tangan dan juga
kemahiran menggunakan mesin.
Dapatan kajian menunjukkan
pengetahuan pelajar terhadap aspek peraturan adalah tinggi. Dengan penguasaan
peraturan yang tinggi secara
tidak langsung akan
dapat mengurangkan risiko-risiko kemalangan.
Willie Hammer dan Dennis
Price (2001) menyatakan
bahawa para pekerja
yang mengalami kemalangan
serta kematian semasa bekerja
adalah kerana kegagalan
untuk menguatkuasakan undang-undang.
Oleh yang
demikian adalah amat perlu pelajar-pelajar menguasai
setiap aspek peraturan
supaya dapat meminimakan
risiko berlaku kemalangan.
Aspek persekitaran merupakan
suatu perkara yang penting dalam memastikan keselamatan diri dan harta benda
ketika berkerja di bengkel. Oleh sebab itu pengetahuan tentang aspek ini perlu
dikuasai oleh para pelajar.
Antara punca-punca yang
menyumbangkan kemalangan adalah Hazard. Hazard adalah apa sahaja secara
sendirian atau saling bertindak antara satu dengan lain mampu mengakibatkan
kemudaratan. Kemudaratan ini berbeza-beza ketenatannya, daripada yang
mengakibatkan kematian sehinggalah kepada kecederaan kecil. “Occupational Safety and Health Assessment
Series 18002” (OHSAS 18002) dan ISO/IEC Guide 51:1999 mentakrifkan hazard
sebagai punca atau keadaan yang mempunyai potensi mengakibatkan kemudaratan dalam
konteks kecederaan dan penyakit kepada manusia, kerosakan harta benda,
kerosakan sekitaran tempat kerja, atau gabungannya, bahan kimia, sinaran,
elektrik, biohazard, sistem kerja tidak selamat adalah beberapa contoh-contoh
hazard. Oleh kerana terlalu banyak hazard yang ada, di sini kita boleh kelaskan
hazard kepada beberapa kelas iaitu hazard fizikal, hazard kimia, hazard
biological dan hazard ergonomic.
Menurut
OHSAS 18002, risiko adalah gabungan kemungkinan (kebarangkalian) dan akibat
sesuatu peristiwa berhazard berlaku.
Risiko juga boleh ditakrifkan sebagai gabungan faktor-faktor
kebarangkalian berlakunya peristiwa malang, dedahan dan impak kemalangan
tersebut. Kebarangkalian di sini
bermaksud kemungkinan kemalangan itu berlaku.
Kesimpulanya keselamatan bengkel
adalah salah satu aspek yang perlu menjadi fokus utama di dalam melakukan
kerja-kerja amali ketika berada di dalam bengkel. Ianya hendaklah di titikberatkan bukan sahaja
ketika melakukan kerja-kerja amali malahan pada bila-bila masa sahaja ketika
pelajar berada didalam bengkel.
Keselamatan boleh dianggap sebagai suatu kebiasaan atau sebagai satu
bentuk sikap yang positif. Ianya tidak akan lahir dengan sendiri kecuali
manusia itu sendiri yang membentuknya sama ada hendak menganggapnya sebagai
keutamaan ataupun tidak. Menurut Abu Bakar (1994) dalam Nor Fariza (2002),
peraturan keselamatan di bengkel atau tempat kerja perlu diamalkan dari semasa
ke semasa. Untuk mengelakkan kemalangan dan kecelakaan, seseorang harus sedar
dan bertanggungjawab.
No comments:
Post a Comment