METODOLOGI
3.1 Pendahuluan
Dalam
bab ini, beberapa penentuan dalam usaha menjayakan kajian projek ini akan
diambil kira atau di bincangkan iaitu perancangan awalan, mengumpul maklumat, proses
pengumpulan data, menganalisis data yang diperolehi dan akhirnya adalah membuat
keputusan, rumusan dan perbincangan. Selain itu, cadangan yang bernas boleh di
ketengahkan berkaitan tajuk yang di kaji. Bahagian ini penting bagi memastikan
kajian yang dilakukan ini berjalan dengan lancar. Proses dalam perancangan yang
betul dan sistematik akan membantu kami menghasilkan laporan yang lengkap,
kemas, sempurna serta mudah untuk difahami sserta dibaca oleh pihak yang
menilai.
Sebelum kami memulakan kerja-kerja untuk menyiapkan
projek semester akhir, kami telah merancangkan kerja-kerja yang sepatut kami
lakukan bermula dari minggu kedua lagi sehinggalah hari perbentangan projek
kami. Dengan adanya perbincangan diantara ahli kumpulan, satu jadual
perancangan telah dihasilkan. Jadual perancangan ini sangat penting bagi
memastikan segala kerja yang dilaksanakan disempurnakan dalam tempoh jangka
masa yang telah ditetapkan dan seterusnya dapat mengelakkan masalah kelewatan
kerja atau kegagalan untuk menyiapkan projek dalam tempoh masa yang telah
diberikan.
Perlaksanaan
projek ini dijalankan secara berkumpulan, di mana setiap ahli dalam kumplan
berperanan untuk melakukan setiap tugas masing-masing untuk menyiapkan projek
ini. Oleh yang demikian, segala perkara yang dibincangkan dalam bab ini adalah
perihal-perihal yang berkaitan dengan perbincangan untuk mendapatkan penjelasan bagi mengenalpasti skop kajian,
objektif kajian, lokasi kajian, data
yang diperlukan dan metodologi untuk
menjalankan kajian. Keratan-keratan akhbar dan maklumat
dalam internet juga membantu dalam sedikit sebanyak dalam membuat kajian ini.
Penentuan
lokasi kajian adalah penting sebelum sesuatu kajian dapat dijalankan. Pemilihan
lokasi ditentukan agar keputusan yang akan diperolehi mencapai objektif
sebenar. Tinjauan ini dilakukan di
kawasan yang melibatkan dalam sebarang kerja yang berisiko, maka kita akan
memperolehi data kajian dengan lebih tepat. Di dalam kajian ini juga, golongan
sasaran terdiri daripada semua peringkat.
Kaedah yang digunakan merangkumi perkara-perkara
berikut:
i.
Mengumpul Maklumat
ii.
Pemilihan Tajuk Projek
iii.
Perancangan Awal
iv.
Pemantauan Atau
Tinjauan
v.
Pengumpulan Data
vi.
Menganalisis Data
vii.
Keputusan, Rumusan Dan
Perbincangan
ANALISIS
DAN KEPUTUSAN
4.1 Pengenalan
Kandungan dalam
bab ini merangkumi penjelasan secara terperinci tentang pengumpulan dan juga
analisis data. Kaedah analisis terhadap segala data yang diperoleh daripada
soal selidik iaitu pengumpulan data juga dijelaskan. Data-data akan dianalisa
dan keputusannya akan ditunjukkan melalui carta pai, histogram, jadual dan sebagainya.
4.2 Pengumpulan Data
Pengumpulan data
iaitu kaedah kajian yang dijalankan merujuk kepada hasil soal selidik dan
temuduga. Kedua-dua kaedah tersebut telah dikenalpasti bertujuanmendapatkan
segala data dan maklumat berhubung dengan objektif kajian.
Kaedah
Soal Selidik (Questionnaire Survey)
Kaedah ini bertujuan mendapatkan
maklumat terhadap aspek keselamatan yang lazimnyadiamalkan oleh pelajar
politeknik dalam bengkel merujuk kepada penggunaan alatan dan mesin. Terdapat tiga
objektifdikenalpasti antaranya ialah :-
1. Mengenalpasti
kepatuhan pelajar terhadap amalan peraturan keselamatan bengkel semasa
menjalankan amali di bengkel paip Jabatan Kejuruteraan Aawam Politeknik Kota
Bharu.
2. Mengenalpasti
amalan peraturan keselamatan bengkel darisegi prosedur penggunaan mesin di
bengkel semasa pelajar menggunakan mesin di bengkel.
3. Mengenalpasti
amalan keselamatan darisegi papan tanda keselamatan dan kebersihan
dipersekitaran bengkel bagi menjamin keselamatan pelajar dan pensyarah di
bengkel.
Rekabentuk
Borang Soal Selidik
Soal selidik
yang berkaitan dengan objektif kajian direkabentuk berdasarkankepada maklumat
yang diperolehi daripada literatur dan juga pengalaman lepas.Bentuk soalan yang
perlu dijawab oleh pihak responden hanyalah berupa soalan objektif. Ini bagi
memudahkan pihak responden menjawab di samping pemahaman terhadap soalan
tersebut dan masa yang diperlukan bagi menjawab segala soalan yang dinyatakan.
Sasaran responden ditumpukan kepada pelajar kejuruteraan awam PKB yang
melakukan amali di dalam bengkel paip PKB.
Soal selidik
boleh dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu bahagian A, bahagian B dan
bahagian C. Bahagian A merujuk kepada
keselamatan dan keesihatan (umum). Yang menerangkan tentang keadaan didalam
bengkel paip itu selamat digunakan atau tidak oleh pelajar. Manakala bahagian B
merangkumi peraturan keselamatan di dalam bengkel. Yang banyak menerangkan
tentang peraturan yang ada di dalam bengkel paip PKB. Bahagian C pula
menerangkan tentang penggunaan mesin dan alatan di dalam bengkel. Soal selidik
boleh dirujuk di ruangan lampiran.
Skala likert
yang digunakan mempunyai lima skala pilihan jawapan iaitu“Sangat Tidak Setuju
”, “Tidak Setuju ”, “Tidak Pasti ”, “Setuju ”, dan “ Sangat Setuju ”. Setiap
item tersebut mempunyai skor seperti mana yang telah ditetapkan dalam Jadual
4.1.
PERNYATAAN
|
SKOR
|
SANGAT
TIDAK SETUJU
|
1
|
TIDAK
SETUJU
|
2
|
TIDAK
PASTI
|
3
|
SETUJU
|
4
|
SANGAT
SETUJU
|
5
|
Jadual 4.1 Skor
4.3 Kaedah Analisis Data
Data Likert Scale yang deperolehi dari pengumpulan
data hasil soal selidik
akan dianalisis dengan menggunakan
kaedah indeks relatif (RI) iaitu berdasarkan
formula berikut :
4.4 Analisis Data
Analisis data akan
dilakukan terhadap soal selidik yang dibalas oleh responden dan kemudian
dikumpul megikut soalan bagi memudahkan proses menganalisis. Data skala likert
yang dikumpulkan akan dianalisis dengan menggunakan indeks relatif (RI). Hasil
kiraan nilai indeks relatif akan terletak antara nilai 0.2 hingga 1.0.
Lingkungan nilai indeks relatif ini dibahagikan kepada lima tahap dengan setiap
tahap mempunyai pecahan lingkungan nilai masing-masing. Lingkungan nilai indeks relatif boleh dilihat
berdasarkan Rajah 4.1 di bawah.
Tidak Memuaskan
|
Kurang Memuaskan
|
Sederhana Memuaskan
|
Memuaskan
|
Paling Memuaskan
|
|
|
|
|
|
0 1.5 2.5 3.5 4.5 5.0
Rajah 4.1: Lingkungan
nilai Indeks Relatif
4.5 Keputusan
Analisis data
bagi setiap soalan daripada soal selidik yang dibalas oleh pihak responden akan
dilakukan dalam bahagian berikut dan keputusannya akan ditunjukkan melalui
gambarajah graf bar, jadual dan sebagainya.
Kategori
Status
5= “PALING MEMUASKAN”
|
4.50 ≤ PURATA INDEKS ≥ 5.00
|
4= “MEMUASKAN”
|
3.50 ≤ PURATA INDEKS ≥ 4.50
|
3= “SEDERHANA MEMUASKAN”
|
2.50 ≤ PURATA INDEKS ≥ 3.50
|
2= “KURANG MEMUASKAN”
|
1.50 ≤ PURATA INDEKS ≥ 2.50
|
1= “TIDAK MEMUASKAN”
|
0.00 ≤ PURATA INDEKS ≥ 1.50
|
Jadual 4.2 Kategori
Status
Terdapat 30 pelajar
yang memberi maklumbalas tentang keselamatan di dalam bengkel ini. Banyak faktor yang memainkan peranan terhadap
keselamatan di dalam bengkel. Maklumbalas ini diambil daripada pelajar
kejuruteraan awam yang melakukan amali di dalam bengkel paip.
No comments:
Post a Comment