1. Pemerhatian Pra-Pembinaan (
pre-construction survey)
Pemerhatian pra-pembinaan
dilakukan adalah untuk mendapatkan aras siap kerja dan aras pasang surut air.
Tujuan pengukuran aras ini diambil adalah untuk menentukan aras yang sesuai
untuk pemasangan JPS Blok . Keadah pengukuran yang digunakan ialah kaedah ukur
aras dan ukur kompas. Aras siap kerja
bagi penempatan blok trapezium adalah 2.8m dari aras datum (0m). (En Hassan Bin
Mat Jusoh, JPS Bachok, 2008 ).
2. Kerja-kerja Pengorekkan
Pasir
Setelah mendapatkan aras yang
sesuai, kerja-kerja penggorekkan pasir dilakukan. Kedalaman korekan pasir
adalah 2.8m. Aras ini mesti sama atau lebih daripada aras datum pantai supaya
ombak tidak menenggelamkan blok. Penggorekkan dilakukan menggunakan jentera
jengkaut. (En Hassan Bin Mat Jusoh, JPS Bachok, 2008 ).
3. Kerja-kerja Pemasangan
Geotekstil
Selepas itu, kerja-kerja
pemasangan geotekstil dijalankan. Geotektil merupakan satu bahan binaan yang
berfungsi untuk menapis pasir daripada keluar bersama air. Ia juga satu fabrik
yang tinggi kadar kebolehtelapannya dan juga berupaya untuk menegang dan
memberi bentuk pada sesuatu permukaan. Jenis geotekstil yang digunakan bagi
pembinaan JPS Blok ini ialah jenis TS 65 (Polyfelt). ( Rujuk rajah 4.2 ). (En Hassan Bin Mat Jusoh, JPS Bachok, 2008
).
Rajah 4.2 : Pemasangan Geotekstil
Jarak hamparan geotektil bagi JPS
blok ini adalah sepanjang 640m. Kerja pemasangan geotektil diperlukan sebelum
kerja-kerja pemasangan blok dilakukan.
(En Hassan Bin Mat Jusoh, JPS Bachok, 2008
).
4. Pemasangan JPS Blok
Rajah 4.3 : Kerja-kerja pemasangan blok segiempat ( lapisan
pertama)
Rajah 4 4: Kerja-kerja pemasangan blok segiempat (lapisan
kedua )
Setelah kerja-kerja pemasangan blok segiempat
dijalankan, block trapezium kemudiannya diletakkan di atas blok segiempat
dengan jarak selisihan sebanyak 300 mm. (En Hassan Bin Mat Jusoh, JPS Bachok,
2008).
Rajah 4.5 : Kerja-kerja pemasangan blok trapezium ( Lapisan
ketiga )
5. Kerja-Kerja
Penempatan Batu Dibelakang Blok Trapezium
Di
belakang blok berbentuk trapezium pula diletakkan batu disepanjang 2m dengan
ketinggian 18 inci. Sebelum proses meletakkan batu dilakukan, geotekstil
dihamparkan terlebih dahulu. Tujuan batu ini diletakkan adalah untuk
mengelakkan hakisan ombak jika terdapat ombak besar yang bergerak melepasi blok
trapezium yang mempunyai aras siap setinggi 2.8m. ( Rujuk rajah 4.7 ). (En
Hassan Bin Mat Jusoh, JPS Bachok, 2008).
Rajah 4.6 : Kerja penempatan batu dibelakang blok trapezium
Bancuhan pra-tuang JPS blok adalah menggunakan nisbah 1:2:4. Jenis simen
yang digunakan untuk membuat blok ini ialah simen fosforus. Simen ini digunakan
dengan tujuan untuk mengekalkan keadaan blok, ini kerana ia dapat menahan sifat kimia air laut iaitu air masin.
Acuan bagi JPS Blok akan dibentuk terlebih dahulu sebelum bancuhan konkrit
dimasukkan. (Rujuk rajah 4.8,4.9,4.10,4.11 dan 4.12 ). (En Hassan Bin Mat
Jusoh, JPS Bachok, 2008)
Bagi pembinaan JPS
Blok di Pantai Irama ini terdapat dua jenis blok pra-tuang yang digunakan.
Jenis blok tersebut adalah jenis kiub (segiempat sama) dan trapezium. Saiz bagi
setiap bentuk JPS Blok ini adalah 1m x 1m x 1m bagi blok berbentuk kiub dan
1.5m x 1m x 1.5m bagi blok yang berbentuk trapezium. (Rujuk rajah 4.13 dan 4.14).
(En Hassan Bin Mat Jusoh, JPS Bachok, 2008)
Pada setiap blok yang
berbentuk trapezium terdapat bonjol yang direka bagi tujuan untuk menahan
pergerakkan ombak. Ia juga berfungsi sebagai pemecah ombak dimana apabila ombak ini menghentam bonjol tersebut
ia akan pecah atau berkecai untuk mengelakkan ombak supaya tidak melepasi blok
dan dapat mengurangkan hakisan pantai. (Rujuk rajah 4.15). (En Hassan Bin Mat
Jusoh, JPS Bachok, 2008).
Selain daripada bonjolan terdapat juga
batang paip yang dipasang di setiap blok yang berbentuk trapezium.
Terdapat dua batang paip yang dipasang
di setiap blok. Ianya bertujuan untuk mengeluarkan air yang terdapat di belakang
blok bagi mengelakkan penurunan pasir yang akan menyebabkan berlakunya hakisan.
(Rujuk rajah 4.16 dan 4.17). (En Hassan Bin Mat Jusoh, JPS Bachok, 2008)
Rajah 4.7 :JPS Blok yang telah siap dipasang
No comments:
Post a Comment